Darujte Hemisfére 2% z dane!

Vaše príspevky použijeme na rozvoj vzdelávania v oblasti tvorby digitálnych hier na Slovensku:

rozšírime naše vzdelávanie do ďalších regiónov
poskytneme štipendiá deťom zo znevýhodneného prostredia
podporíme tvorbu herných projektov absolventov našej letnej školy Summer Game Dev

Ďakujeme.

Chceš byť dobrý game designer? | Tipy na čítanie pre mládež

Svet hier je naozaj veľkým oceánom možností. Nechaj fantáziu plynúť na plné obrátky! Vytvoriť jednoduchú hru v dnešnej dobe nie je ťažké. Naprogramovať základné herné prvky a nakresliť grafiku, ktorou hra ožije, rýchlo a hravo zvládajú aj 10-ročné deti. Stačí nazrieť na naše vzdelávacie kurzy, aby ste nám dali za pravdu. 

Ako teda byť dobrý game designer? Pod vrstvami kreativity a algoritmov sa v každej dobrej hre nachádza jeden kľúčový prvok, na ktorý sa často zabúda, až kým sa nás niekto neopýta, o čom je tá hra, ktorú práve hráme. Vtedy celý príbeh vyrozprávame a ani o tom nevieme!

Prečo je čítanie dôležité, ak chcem vytvárať hry?

Predstav si, že sa vyznáš do stovky fantastických príbehov! Každý príbeh prináša truhlicu pokladov, či banku našich nekonečných nápadov. Čím viac ich prečítaš, tým ľahšie sa ti bude ďalej vymýšľať.

  1. Čítaním kníh spoznáš mnoho svetov a postáv a tie ti poslúžia ako nekonečná banka nápadov, z ktorej budeš môcť dookola čerpať. 
  2. Zároveň ti čítanie pomôže porozumieť tomu, aké príbehy prinášajú aký zážitok, aké prvky príbehu aké pocity, a to budeš môcť preniesť do vlastnej hry.
  3. V neposlednom rade, čím viac príbehov budeš poznať, tým ľahšie bude pre teba vymýšľať originálne prekážky a prekvapenia a doťahovať hry do konca.

Tak na čo ešte čakáš? Otvor si bránu do sveta príbehov, tým že chytíš knihu do rúk. A ak nevieš akú máme pre teba tipy na skvelé knihy! Nezabudni, že kľúč k tvorbe hier je ukrytý medzi stránkami kníh.

Ponúkame ti pár tipov, ktoré ti pomôžu nabrať inšpiráciu. Niektoré knihy boli čítané aj našimi lektormi a preto veríme, že pomôžu pri kreativite aj tebe!

Odporúčania pre mladších

Knihy vhodné do 13 rokov.

Odporúčania pre starších

Knihy vhodné od 14 rokov.

Odporúčania od nás

Ready Player One - Ernest Cline

„Game designer potrebuje dobrý prehľad ale aj pohľad. Mali by ste čítať najmä to čo vás baví, keďže vo všetkom sa dá niečo nájsť. Určite odporúčam knihu Ready Player One. Hlavný hrdina sa v roku 2045 vydá do virtuálneho sveta OASIS kde prechádza rôzne hádanky s cieľom nájsť skrytý bonus. Ďalej sú dobré všetky knihy Stopárov sprievodca galaxiou a náučná literatúra, ktorá dopomôže pri tvorbe.“ – Ján Kožlej

Pán Prsteňov - J. R. R. Tolkien

„Na tvorbu dobrých hier je podľa mňa potrebné dobre poznať kvalitné príbehy, aby hry neboli len zlepencom povrchných prvkov ako magické tvory a predmety a „coolové“ efekty. Ak si game designer hlboko osvojí dobré príbehy, dokáže svojou hrou podať príbeh, ktorý vtiahne hráča. Takto sa hra môže stať novou formou umenia. Moje odporúčanie je teda prirodzene Pán Prsteňov.“ – Radovan

Before the coffee gets cold - Tochikazu Kawaguchi

„Ak máte radi japonsko a cestovanie v čase, tak veľmi odporúčam knihy Tochikazu Kawaguchi zo série Before the coffee gets cold – Skôr než káva vychladne. Sú to krátke knihy s poviedkami z kaviarne, z ktorej sa dá cestovať do minulosti. Sú to jednoduché príbehy o priateľoch a rodinách a o rôznych dôvodoch, prečo by sa ľudia chceli vrátiť do minulosti aj keď nič nemôžu zmeniť.“ – Mánička

Metro 2033 - Dmitry Glukhovsky

„Glukhovsky v Metro 2033 vytvoril unikátnu a prekrásne temnú dystopiu. Špinavé tunely moskovského metra kde ľudia žijú ako potkany, zatiaľ čo je povrch neobývateľný kvôli radiácii a mutantom? Sign me up! Okrem iného autor krásne zachytáva zmýšľanie človeka ktorý stratil skoro všetku nádej na lepšiu budúcnosť a jeho jediným poslaním je zachrániť svoju domovskú stanicu za akúkoľvek cenu.“ – Jakub

Amulet zo Samarkandu - Jonathan Stroud

„Príbeh Amulet zo Samarkandu opisuje mladého chlapca, ktorý má nielen obrovský talent, ale je aj odhodlaný neúnavne študovať knihy mágie a riskovať aby si vydobil svoj úspech. V ďalších dieloch sa s ním stretneme už ako s úspešným mágom a uvidíme, či sa mu podarí zostať sám sebou aj vo svete slávy a úspechu, alebo či sa nechá strhnúť pýchou.“ – Klaudia

Akýkoľvek príbeh si vyberieš, ponor sa doň a nechaj sa unášať fantáziou! Čím viac prečítaš, tým bližšie budeš mať k tomu stať sa tvorcom hier, ktoré uchvátia svet. Tak čo? Ktoré knihy to budú?