Chceš byť dobrý game designer? | Tipy na čítanie pre mládež
Svet hier je naozaj veľkým oceánom možností. Nechaj fantáziu plynúť na plné obrátky! Vytvoriť jednoduchú hru v dnešnej dobe nie je ťažké. Naprogramovať základné herné prvky a nakresliť grafiku, ktorou hra ožije, rýchlo a hravo zvládajú aj 10-ročné deti. Stačí nazrieť na naše vzdelávacie kurzy, aby ste nám dali za pravdu.
Ako teda byť dobrý game designer? Pod vrstvami kreativity a algoritmov sa v každej dobrej hre nachádza jeden kľúčový prvok, na ktorý sa často zabúda, až kým sa nás niekto neopýta, o čom je tá hra, ktorú práve hráme. Vtedy celý príbeh vyrozprávame a ani o tom nevieme!
Prečo je čítanie dôležité, ak chcem vytvárať hry?
Predstav si, že sa vyznáš do stovky fantastických príbehov! Každý príbeh prináša truhlicu pokladov, či banku našich nekonečných nápadov. Čím viac ich prečítaš, tým ľahšie sa ti bude ďalej vymýšľať.
- Čítaním kníh spoznáš mnoho svetov a postáv a tie ti poslúžia ako nekonečná banka nápadov, z ktorej budeš môcť dookola čerpať.
- Zároveň ti čítanie pomôže porozumieť tomu, aké príbehy prinášajú aký zážitok, aké prvky príbehu aké pocity, a to budeš môcť preniesť do vlastnej hry.
- V neposlednom rade, čím viac príbehov budeš poznať, tým ľahšie bude pre teba vymýšľať originálne prekážky a prekvapenia a doťahovať hry do konca.
Tak na čo ešte čakáš? Otvor si bránu do sveta príbehov, tým že chytíš knihu do rúk. A ak nevieš akú máme pre teba tipy na skvelé knihy! Nezabudni, že kľúč k tvorbe hier je ukrytý medzi stránkami kníh.
Ponúkame ti pár tipov, ktoré ti pomôžu nabrať inšpiráciu. Niektoré knihy boli čítané aj našimi lektormi a preto veríme, že pomôžu pri kreativite aj tebe!
Odporúčania pre mladších
Knihy vhodné do 13 rokov.
- Doktor Proktor – Jo Nesbo: Líza a Bulík obdržia šifrovanú pohľadnicu z Paríža od doktora Proktor. Hrozí mu nebezpečenstvo?
- Dobrodružstvá Toma Sawyera – Mark Twain: Legendárne známe dobrodružstvá a zbojníctva nezbedného chlapca Toma Sawyera.
- Príručka slušného správania pre nespratných bohov – Louie Stowell : Máte pred sebou príbeh Lokiho, boha chaosu a podfukov.
- Alcatraz verzus diabolskí knihovníci – Brandon Sanderson: Alcatraz Smedry na narodeniny dostane poštou vrecko piesku. Žart?
- Posledné dni Archieho Maxwella – Annabel Pitcher: Archie Maxwell sa borí s mnohými problémami.
- Mesto Duchov – Victoria Schwab: Keď Cassidy natiahne ruku a odhrnie Oponu, vstupuje do sveta duchov.
- Rose – Holly Webb: Rose žije v sirotinci od nepamäti. Nie je to tam zlé, ale veľmi si želá, aby raz mohla odísť a slúžiť u dobrých ľudí.
Odporúčania pre starších
Knihy vhodné od 14 rokov.
- Metalurg – Brandon Sanderson: Postapokalyptické sci-fi. Pred desiatimi rokmi sa stala Katastrofa.
- Neuromancer – W. Gibson: Case, jeden z najlepších „kovbojov kyberpriestoru“, ktorí sa pohybujú vo virtuálnom vesmíre, urobil chybu.
- Un Lun Dun – China Miéville: V duchu temnej fantázie, určený pre čitateľov akéhokoľvek veku, sprevádzaná ilustráciami spisovateľa.
- Dozvedela som sa, že žiješ – Soňa Balážová: Predstavte si, že zistíte, že váš prastarý otec bol hrdina.
- V tejto rodine kopte hlbšie – A. S. King: Zrnko predsudkov a rasizmu je zasiate v každom z nás. A stačí málo, aby vyklíčilo.
- Divoký rok – Dara McAnulty: Sloboda, nespútaná radosť, všadeprítomná príroda, ale aj dych berúca úzkosť či šikana.
- My ostatní tu len tak žijeme – Patrick Ness: Čo ak nepatríš medzi vyvolených?
- Akadémia temna – Gabriella Poole: Cassie Bellová je sirota, ktorej sa podarilo získať štipendium na tejto elitnej škole.
Odporúčania od nás
Ready Player One - Ernest Cline
„Game designer potrebuje dobrý prehľad ale aj pohľad. Mali by ste čítať najmä to čo vás baví, keďže vo všetkom sa dá niečo nájsť. Určite odporúčam knihu Ready Player One. Hlavný hrdina sa v roku 2045 vydá do virtuálneho sveta OASIS kde prechádza rôzne hádanky s cieľom nájsť skrytý bonus. Ďalej sú dobré všetky knihy Stopárov sprievodca galaxiou a náučná literatúra, ktorá dopomôže pri tvorbe.“ – Ján Kožlej
Pán Prsteňov - J. R. R. Tolkien
„Na tvorbu dobrých hier je podľa mňa potrebné dobre poznať kvalitné príbehy, aby hry neboli len zlepencom povrchných prvkov ako magické tvory a predmety a „coolové“ efekty. Ak si game designer hlboko osvojí dobré príbehy, dokáže svojou hrou podať príbeh, ktorý vtiahne hráča. Takto sa hra môže stať novou formou umenia. Moje odporúčanie je teda prirodzene Pán Prsteňov.“ – Radovan
Before the coffee gets cold - Tochikazu Kawaguchi
„Ak máte radi japonsko a cestovanie v čase, tak veľmi odporúčam knihy Tochikazu Kawaguchi zo série Before the coffee gets cold – Skôr než káva vychladne. Sú to krátke knihy s poviedkami z kaviarne, z ktorej sa dá cestovať do minulosti. Sú to jednoduché príbehy o priateľoch a rodinách a o rôznych dôvodoch, prečo by sa ľudia chceli vrátiť do minulosti aj keď nič nemôžu zmeniť.“ – Mánička
Metro 2033 - Dmitry Glukhovsky
„Glukhovsky v Metro 2033 vytvoril unikátnu a prekrásne temnú dystopiu. Špinavé tunely moskovského metra kde ľudia žijú ako potkany, zatiaľ čo je povrch neobývateľný kvôli radiácii a mutantom? Sign me up! Okrem iného autor krásne zachytáva zmýšľanie človeka ktorý stratil skoro všetku nádej na lepšiu budúcnosť a jeho jediným poslaním je zachrániť svoju domovskú stanicu za akúkoľvek cenu.“ – Jakub
Amulet zo Samarkandu - Jonathan Stroud
„Príbeh Amulet zo Samarkandu opisuje mladého chlapca, ktorý má nielen obrovský talent, ale je aj odhodlaný neúnavne študovať knihy mágie a riskovať aby si vydobil svoj úspech. V ďalších dieloch sa s ním stretneme už ako s úspešným mágom a uvidíme, či sa mu podarí zostať sám sebou aj vo svete slávy a úspechu, alebo či sa nechá strhnúť pýchou.“ – Klaudia
Akýkoľvek príbeh si vyberieš, ponor sa doň a nechaj sa unášať fantáziou! Čím viac prečítaš, tým bližšie budeš mať k tomu stať sa tvorcom hier, ktoré uchvátia svet. Tak čo? Ktoré knihy to budú?