Darujte Hemisfére 2% z dane!

Vaše príspevky použijeme na rozvoj vzdelávania v oblasti tvorby digitálnych hier na Slovensku:

rozšírime naše vzdelávanie do ďalších regiónov
poskytneme štipendiá deťom zo znevýhodneného prostredia
podporíme tvorbu herných projektov absolventov našej letnej školy Summer Game Dev

Ďakujeme.

Skúsený vývojár Tibor Repta: Kurzy v oblasti tvorby hier majú obrovský potenciál

Oblasť herného vývoja dnes už zďaleka nie je pre samoukov, ale deti sa na ňu dokážu pripraviť vďaka formálnemu aj neformálnemu vzdelávaniu a to dokonca na prakticky všetkých stupňoch. Základy programovania sa môžu učiť už tí najmenší, tí skúsení sa zas učia pracovať na projektoch a v tímoch. Na Slovensku existuje mnoho iniciatív vrátane kurzov či dokonca táborov, kde si každý môže osvojiť skúsenosti a znalosti na to, aby sa jedného dňa mohli vrhnúť do herného vývoja. Aký je ich potenciál? O tom sme sa porozprávali so skúseným herným vývojárom Tiborom Reptom z Fatbot Games, ktoré má na konte dungeon crawler sériu Vaporum.

Tibor sa už v minulosti viackrát zúčastnil Summer Game Dev kurzu ako mentor, prednášal nielen na ňom, ale aj v rámci programu LevelUp. Čo to preňho osobne znamená? Na to ponúkol niekoľko odpovedí: „Znamená to pre mňa v prvom rade možnosť posunúť skúsenosti a informácie ľuďom, ktorí sú práve vo veku, v ktorom keď som bol ja, nemal som kde získavať informácie o vývoji hier. Vedel som, ako sa robí napríklad grafika, lebo toho bolo kopec – či už v časopisoch alebo začínali aj internetové tutoriály. Ale nikto akoby nehovoril o tom, ako funguje štúdio, ako sa robia dizajnovejšie a menej populárne veci v hernom štúdiu, prípadne o častiach produkcie, ktoré sú abstraktnejšie.

Zároveň to je podľa neho aj príležitosť spoznať šikovných mladých ľudí, medzi ktorými menoval Viktora Kováča alebo Daniela Kazankova. Práve toho stretol na SGD v roku 2020 a teraz sú už kolegovia v štúdiu Fatbot Games. No a v neposlednom rade to pomáha aj Tiborovi samotnému: „Taktiež je to pozitívne aj pre mňa, pretože keď niekoho učím nejakú vec, ktorou sa aktívne zaoberám, tak sa mi akosi uprace v hlave. Musím si zhromaždiť tie vedomosti a skúsenosti, zoradiť ich a systematizovať, čo pomáha aj mne.

Summer Game Dev je vlastne 5 týždňová letná škola tvorby hier, čo sa možno nejaví ako veľa. Dokáže dať takýto kurz študentom dosť podkladov na to, aby sa neskôr mohli uplatniť v hernom vývoji? Podľa Tibora to vždy závisí od jednotlivca: „Zažil som tam ľudí ako Danko, ktorí boli horliví, snaživí a veľmi zapálení. Zároveň, keďže je vyštudovaný režisér, už nakrúcal veci a aj sa živil kreatívnou prácou, tak mal vedomosti a aj praktické skúsenosti týkajúce sa produkcie. Ale stretol som sa tam aj s deckami, ktoré nemajú takéto profesionálne skúsenosti, ako bol napríklad programátor Pavol Panisz, ktorý vtedy maturoval, ale podľa mňa by už vtedy dokázal robiť juniora, minimálne skriptéra. Taktiež tam boli jedinci ako Bálint Álló, ktorý vyštudoval umeleckú školu v Taliansku a navyše je veľmi talentovaný. No a boli tam aj takí, ktorí sa nešli pretrhnúť, prípadne robili veci podľa seba a vôbec ich nezaujímalo, čo im ty ako skúsenejší môžeš povedať, aby nerobili, že to nie je dobrá cesta, a tak ďalej.

Získaj skúseností, spoj sa s hernou komunitou a vyhraj 1.500 EUR.
Prihlás sa na Summer Game Dev do 14.07.2022. - Klikni TU!

Podľa Tibora to ale je aj o šťastí, aby sa decká dostali do dobrého tímu. Ak je podľa jeho slov konštelácia tímu dobrá, tak aj ich výsledná hra nakoniec vyzerá dobre: „A následne tieto decká podľa mňa získali minimálne kvalifikáciu na to, aby získali prax v nejakom väčšom štúdiu.“ Čo sa však týka predchádzajúcich praktických skúseností alebo vedomostí zo školy, tie podľa Tibora nie sú rozhodujúce, ale sú skôr niečo navyše: „Keď si niekto kreatívny, chceš byť dajme tomu programátor a skúšal si už programovať aspoň niečo, tak je to určite pre teba. Nemusíš mať ešte praktické skúsenosti. Práve SGD je na to, aby si ich získal. Poviem to ale takto, keďže sa robí v Unity, aspoň nejaká skúsenosť v Unity by tam mala byť, aspoň tutoriály a podobné veci pre programátorov. Grafik by zase mal vedieť, čo je to textúra, čo je mesh. Mal by si sa už zaujímať o oblasť, ktorú chceš v SGD praktizovať.“ Nie je podľa neho pre ľudí, ktorí v živote neuvažovali o robení hry.

Úlohou takýchto kurzov nie je suplovať školy, ale majú ich doplniť a priniesť niečo navyše. Práve to je podľa Tibora na Summer Game Dev skvelé, lebo kurz je o praxi a výsledkom je reálna hra: „Možno tá hra nie je super. Možno má svoje muchy. Možno je dokonca takmer nehrateľná. Ale vo výsledku máš produkt a na ňom sa dá ďalej pracovať. Nemyslím komerčne, trochu mi nesedí snaha takýchto kurzov mať hru, čo môže ísť niekde na store. Tam by som to nehnal. Jednoducho máš nejaký produkt a ak si tím sadol, môže na tom robiť ďalej. Je podľa mňa trochu odvážne hneď decká tlačiť, aby šli s projektom na FPU a potom von. Ale hru určite treba umiestniť na Itch.io a prípadne hneď skočiť na ďalšiu.

SGD podľa neho vyniká v tom, že je dôležitejší tvorivý a prakticky aspekt tvorby hier a nie veci, ktoré sú pre takto mladých a menej skúsených ľudí príliš komplexné: „Decká by sa mali naučiť rýchlo prototypovať a nie upnúť sa na nejakú hru, snažiť sa z nej urobiť produkt, dať tam monetizáciu a všetky tieto veci, ktorých dotiahnutie je už dosť komplexné pri reálnych produktoch.

A kým Summer Game Dev sa sústredí na starších študentov, letné tábory a kurzy pre deti sú zase ideálne pre tých menších, kde vymýšľajú hry, vytvárajú a kreslia postavy a učia sa programovať. To má podľa Tibora tiež veľký význam a porovnáva to so svojím detstvom: „V takomto vzdelávaní detí na táboroch vidím obrovský zmysel, lebo je to to, čo by som ja chcel ako dieťa. Ja som ako dieťa trávil prázdniny tak, že som sa zobudil, pozeral Star Trek alebo MacGyvera, pustil som si na chvíľu PC a zahral nejaký Quake alebo Dungeon Master, potom sme vybehli von hrať basket, stihli sme sa pobiť, večer som prišiel domov a naslepo som si niečo skúšal v Pascale. Nemalo to hlavu-pätu, len som tak tápal. Tábor je ideálna príležitosť na to, aby dieťa bolo usmernené, aby mohlo zdieľať s niekým ten koníček, to nadšenie z tvorby hry. Navyše sa tam vytvárajú určite kamarátstvá, možno nejaké prvotné nápady na hry, a to všetko je úplne bez debaty veľmi dôležité a prínosné.

Výhoda takýchto kurzov aj táborov vo všetkých vekových kategóriách tkvie v tom, že poskytujú bezpečné prostredie pre skúšanie, experimentovanie a pristupujú k tvorbe trochu inak: „Ono to nie je ani tak vzdelávanie, ale skôr škola hrou. Navyše to nie je pasíve hranie, že sa len hráš, ale aktívne hranie, kde hra je výsledkom. Okrem toho je to bezpečné v tom, že to je nezávislé od kvality výsledku. Keď už robíš projekt, do ktorého dáš vlastné peniaze, tak máš na krku potenciálny bankrot. Na tomto veľa tímov pohorelo.

Ja v tom vidím ohromný potenciál a to aj v cene. Za SGD je to podľa mňa zanedbateľná cena vzhľadom na to, aké dostaneš skúsenosti, spätnú väzbu a prax,“ dodal Tibor k potenciálu týchto kurzov. Navyše sa to podľa neho z roka na rok zlepšuje.

Ak by som ako človek, ktorý si horko ťažko prebíjal cestu k hernému vývoju, nielen cez rodičov alebo cez školu, mal od základky možnosť v lete takto tráviť čas, tak by som si neskôr vhodnejšie vybral vysokú školu či rovno išiel pracovať v hernom vývoji a v lete to doplnil takýmto kurzom. Navyše by som o to skôr získal pohľad na to, aké sú moje schopnosti v jednotlivých oblastiach a ktoré z nich chcem robiť. Ak by som mal dnes možnosť, bol by som v tom správnom veku a mal by som voľné leto, tak som okamžite tam, každý rok!“ dodal nadšene na záver nášho rozhovoru.

Pozri si niektoré hry, ktoré sa vytvorili na Summer Game Devklikni TU!

Pre viac informácii a možnosť prihlásiť sa do 14.07.2022 klikni TU!