Darujte Hemisfére 2% z dane!

Vaše príspevky použijeme na rozvoj vzdelávania v oblasti tvorby digitálnych hier na Slovensku:

rozšírime naše vzdelávanie do ďalších regiónov
poskytneme štipendiá deťom zo znevýhodneného prostredia
podporíme tvorbu herných projektov absolventov našej letnej školy Summer Game Dev

Ďakujeme.

Čo je to vlastne Game jam?

Súťaže v rýchlotvorbe hier, takzvané game jamy, si aj u nás získavajú väčšiu pozornosť. Ako vznikli, ako prebiehajú a aké sú tie najznámejšie?

Možno ste už počuli aj v našich končinách o game jamoch. Koniec koncov aj u nás sa tieto súťaže postupne rozširujú. Ale čo vlastne je game jam? Je to vlastne stretnutie herných vývojárov (z rôznych častí vývoja hier – grafika, programovanie, dizajn, zvuk…), kde prebehne krátky a rýchly vývoj nejakých herných prototypov. Nemusí to byť nutne súťaž, ale práve súťaženie v tejto rýchlotvorbe hier sa čoraz viac dostávajú do pozornosti.

Ako to celé vzniklo?

Vývojári Chris Hecker, Sean Barrett, Doug Church, Jonathan Blow a Casey Muratori sa v roku 2002 zaujímali o možnosti vtedy moderného hardvéru v renderovaní veľkého množstva spritov. Spoločne vytvorili herný engine schopný vykresľovať veľké množstvo spritov a pozvali ďalších vývojárov, aby v tomto engine spoločne skúsili vytvoriť kreatívne a inovatívne herné experimenty. Takto vznikol nultý Indie Game Jam a celú kultúra takejto rýchlotvorby hier, ktorá funguje až dodnes.

Ako sme už uviedli, game jam nemusí nutne znamenať len súťaž. Dokonca aj mnohé známe vývojárske tímy robia podobné sústredenia v rámci prototypovania, aby si otestovali nápady a skúsili prísť s niečím novým. Dnes sa ale zameriame na súťažné game jamy a ich priebeh. Game jamov je mnoho a formátmi sa líšia, takže môžu byť limitované napríklad na tvorbu jednotlivcov, ale častejšie sa v ich rámci zapájajú tímy, prípadne si prihlásení vývojári vytvoria improvizovaný tím. Čas na tvorbu je limitovaný a naozaj veľmi krátky, zväčša 24-72 hodín, no sú aj výnimky. Toto časové obmedzenie má simulovať tlak končiaceho termínu vývoja a zároveň napomôcť kreativite.

Vývojári nepracujú na prototypoch podľa vlastného uváženia, ale každý takýto game jam zvykne mať tému, ktorá sa určí vopred, no tímom oznámi až na začiatku. Môže to byť jedna veľmi špecifická téme, prípadne aj širšia pozostávajúca z viacerých. Nezáleží na tom, akú hru vývojári prinesú, dôležité je to, aby spracovala danú tému. Napríklad v marci Slovenská asociácia herných vývojárov organizovala Game Jam pre Ukrajinu a témy boli: Rusko-ukrajinský konflikt, Psychologická pomoc, Príbehy civilistov, Prežitie vo vojnových podmienkach, Migrácia a Dezinformácie.

Následne tieto prototypy hodnotí odborná porota a môžu sa aj zverejniť, aby si ich mohla vyskúšať verejnosť. Nemusí to však skončiť game jamom a mnoho takto vytvorených prototypov sa po ďalších rokoch práce dočkalo úspešného vydania na PC, konzolách a ďalších platformách. Napríklad Ján Ilavský (Beat Saber) vytvoril prototyp skákačky Chameleon Run v rámci game jamu Ludum Dare v roku 2013 a neskôr hru vydal naprieč platformami. V game jamoch začali aj hry SUPERHOT, Snake Pass, Goat Simulator alebo Surgeon Simulator.

Game jamy sa môžu konať na určených miestach, kde sa zídu zapojení vývojári, no prebiehajú aj online game jamy, kde tímy spolupracujú na diaľku. Medzi tie najznámejšie svetové game jamy patrí už spomínaný Ludum Dare, ktorý sa koná od roku 2002 a dnes sa ho pravidelne zúčastňujú tisícky projektov. Patrí tam taktiež Global Game Jam a môžu sa ho zúčastňovať jednotlivé krajiny, Slovensko medzi nimi nechýba a aj naše hry boli v minulosti súčasťou.

Na lokálnej úrovni existujú aj samostatné game jamy, ktoré sú zväčša menšie, no najvýznamnejším z nich je pravdepodobne Bratislava Game Jam. Okrem toho bývajú game jamy súčasťou herných eventov na Slovensku, prípadne sa konajú v rámci univerzít, ktoré ponúkajú obory zamerané na hernú tvorbu, napríklad v Bratislave, Trnave alebo Žiline.